Traditional media innovates and strikes back, moderated by Jeff Clavier - SoftTech VC & Buzznet, Inc
- Yann Chapellon, Le Monde
- Neil McIntosh, The Guardian
- Jochen Wegner, Focus Magazine
- Pierre Bellanger, Skyrock, 1.5 million weblogs on skyblog
Een zeer grondige opsomming van feiten, die u net zo goed uit de downloadbare powerpoint presentatie kunt halen. Cijfers, dollars etc. over waar adverteerders zitten, hoe blogs groeien, we hebben het al wel gehoord vandaag.
The Guardian doet leuke dingen met hun krantenweblog. Voor de verkiezingen (de saaiste ooit, volgens McIntosh) hebben ze een verkiezingsblog, waarop ze zelfs linken naar 'concurrerende' weblogs (o.a. van The Times).
Er zijn nog niet veel weblogs in Duitsland: tussen de 50.000 en 100.000, volgens Jochen Wegner. Er zouden een aantal weblogs zijn, verbonden aan traditionele media. Redenen: er zijn geen 'grote' blogs in Duitsland (genre Instapundit, Gawker...)
De Duitse elites zijn anti-technologie, een reputatie-georiënteerde cultuur, bijna geen publieke uptake van het fenomeen...
Misschien heeft Duitsland nog een paar grote evenementen nodig om bloggen op gang te krijgen: nog meer Duitse pausen!
Jochen vindt het aantrekkelijke aan blogs net dat ze geen journalistiek zijn: open, samenwerking, trackbacks... En de media zouden blogs moeten omarmen, geen schrijk hebben.
Yann vertelt wat meer over het starten van de blogdienst van Le Monde: enkel voor abonnees van de site. De helft van de inkomsten van Le Monde komt uit advertenties, de andere helft uit abonnementen (6 euro per maand). Gebruikers moeten een kwaliteitsgedragscode aanvaarden (geen porno, racisme...)
Op 2000 blogs zijn er 200 die dagelijks geupdate worden. Vele erbij met kwaliteitscontent: foto's, politiek, kunst, reizen...
Pierre van Skyblog komt vertellen dat ze het radionetwerk zijn van de jeugd. 4.000.000 luisteraars per dag, op internet 1.300.000.000 impressies, 9.000.000 unieke bezoekers per maand. 1.8 miljoen actieve skyblogs, 5-10 duizend nieuwe skyblogs per dag, 1 gigaybyte per seconde aan activiteit.
Gestart in 2002, toen vonden ze 100 blogs al een succes.
Deze generatie is de eerste die met al die technologie is opgeggroeid. Niet langer een gewoon radiostation, maar een radio-gemeenschap. Internet was voor hen nooit een broadcasting-medium, maar meer een hulpmiddel om het publiek te helpen om met mekaar te praten. Conversatie tussen alle tieners in Frankrijk.
Tieners zijn nu vrij om te communiceren zonder toezicht van volwassenen. Hoe meer connecties, hoe beter. In sommige scholen vonden leerkrachten het niet leuk dat ze in de klas gemoblogd werden via mobiele telefoons.
Quote: "Wij zijn geen radiostation met luisteraars, maar een groep luisteraars met een radiostation".
De discussie volgend op het panel gaat over het gevaar dat men als aanbieder van een blogdienst loopt doordat gebruikers zich niet gedragen: illegale content, of dingen die men niet met z'n 'brand' wil verenigd zien.
Le Monde wordt ervan beschuldigd om mensen te doen betalen om hun blog te censureren :-)
Skyblogs laat geen mp3's toe op hun blogs, ze kunnen geen manier vinden om dit legaal te doen...
(de constante informatie-overload hier begint dramatische proporties aan te nemen: backchannel IRC, het panel, blogs volgen, e-mail... en er is geen koffie! Help!)
Technorati: Les Blogs