Op de 'corporate weblog' van GeenStijl lezen we dat Bertrand Weegenaar in opdracht van GeenStijl schrijft aan een thesis over hoe weblogs winstgevend te maken: GeenStijl geeft bedrijfsplannen weg!
Mij lijkt het voor de hand te liggen hoe dit in z'n werk gaat: zorg dat je veel bezoekers hebt die aantrekkelijke zijn voor je adverteerders, en bied eventueel ook nog wat merchandising aan die de mensen graag willen kopen.
Het moeilijke is uiteraard: hoe kom je aan al die bezoekers, en hoe kom je er achter wat voor dingen de mensen graag kopen. Als je dat kunt uitpuzzelen, dan kan je volgens mij een leuk zakcentje verdienen aan je weblog.
Kijk bijvoorbeeld naar Treonauts, de weblog van Andrew Carton, die enkel blogt over de Treo 600/650 smartphone, en die naar verluidt hopen geld verdient met advertenties en referal programs.
Langs de andere kant, volgens mij is het voor 99,99% van de webloggers niet de bedoeling om ooit geld met hun weblog te verdienen. Gewoon al een plek te hebben op internet om snel en eenvoudig z'n meningen of ervaringen kwijt te kunnen, is al voldoening genoeg! Gelukkig maar...
Hoe objectief ben je dan nog over merken/produkten op je log als dezelfde firma bijvoorbeeld ook adverteert op je weblog?
Geplaatst door: jan-willem | dinsdag, 10 mei 2005 om 18:55
Jan-Willem: ik denk dat de reacties en het mogelijke verlies aan reputatie bloggers "eerlijker" houden dan in traditionele media de gewoonte is.
Ik kan op deze blog wel verkondigen dat TypePad geweldig is (dat is ook zo ), en jij kan op jouw blog wel vertellen dat een Whopper heerlijk smaakt, maar als tientallen mensen reageren en feiten beginnen aandragen over andere blogsystemen die meer features hebben of andere merken hamburgers die verser/lekkerder/gezonder zijn, dan gaat onze reputatie en ons lezersaantal pijlsnel naar de bliksem...
Bovendien kennen de meeste van onze lezers onze connectie met Six Apart of Burger King, en houden ze daar vermoedelijk rekening mee bij het lezen van wat we schrijven. En waarschijnlijk is dat ook voor een deel waarom ze ons lezen: juist door die connectie hebben we af en toe informatie die elders niet te vinden is.
Zijn we dan nog objectief? Niemand is ooit objectief volgens mij, maar bloggers zijn er tenminste eerlijk over...
Geplaatst door: Maarten Schenk | woensdag, 11 mei 2005 om 01:15