Het lijkt wel of half de Vlaamse blogwereld op z'n kop staat over veertien blikjes frisdrank. Wat is de aanleiding? Ogilvy, het reclamebureau dat vorig jaar nog zoveel punten scoorde bij bloggen Vlaanderen door hun blogstorm te organiseren, is blijkbaar met een campagne bezig voor Fanta.
Nu is dat op zich niet zoveel bijzonders. Wat wel uniek is aan deze campagne is dat een deel ervan bestaat uit het gratis uitdelen van een aantal blikjes van een nieuwe variëteit aan een aantal bloggers. Iets wat trouwens tijdens de blogstorm ter sprake is gekomen als een potentiëel goede manier om bloggers aan te spreken.
Waarom veroorzaakt dit nu zoveel ophef? Voor zover ik het begrijp is het probleem de manier waarop de actie is aangekondigd:niet volgens een formele blogpost of via een mailing naar de bloggers van de blogstorm, maar via een oproep in de reacties bij Smetty.
Hierdoor voelen sommige bloggers zich blijkbaar uitgesloten en zit het spel op de wagen. Nu, ik moet zeggen dat ik zelf ook van niets wist, maar dat neem ik niemand kwalijk. Op deze site zou ik het nooit over Fanta-smaken hebben (tenzij er een link met weblogs is natuurlijk, zoals bij dit artikel) en mijn persoonlijke weblogs worden door te weinig mensen gelezen.
Werkt de campagne uiteindelijk? Naar mijn gevoel gaat de helft van de aandacht naar hoe de campagne is opgezet, wie er wel en niet is uitgenodigd en waarom en nog meer van die dingen. Ik heb wel al een paar reviews gelezen van het product, maar niets dat mij nu aanzet om naar de winkel te hollen (LVB, Smetty, Huug-overigens zeer grappig-, Tom, Lilith, Dominiek)
Wat is er misgelopen? Volgens mij ligt het duidelijk aan de aankondiging. Die had via een blogpost moeten gebeuren, eventueel gevolgd door een paar mailtjes naar bloggers of ze naar die post willen linken. Bij sommige blogs kon dit zelfs via een comment of trackback gebeuren, zolang het maar on-topic bleef en niet als 'spammen' gezien kan worden.
Maar het probleem bij Ogilvy is dat ze geen echte blog hebben. Digital Mix, wat vorig jaar aangekondigd werd als hun corporate blog, blijft een stroom droge press-releases-met-een-RSS-feed (cool, ze hebben er een feed aan gehangen, dat was vroeger nog niet) die niet aanzet tot conversatie. Context blijft beperkt tot een persoonlijk initiatief van Franky van Ogilvy en spreekt zelfs niet over de Fanta-affaire!
Zelfs de pogingen van Franky om aan damage control te doen blijven in hetzelfde bedje ziek: hij kondigt aan dat de blogstorm-bloggers vandaag een mailtje gaan ontvangen over de zaak, maar hij doet het... in de comments van een andere blog!
Een tip voor Franky: zet vandaag nog een post op je blog waarin je van A tot Z uitlegt hoe dit project tot stand is gekomen, wat het plan was voor de uitnodigingen en waarom dit alles slechts een storm in een glas frisdrank is.
Tja, nog geen email gezien......
Zie ook mijn reacties op: http://www.cocomment.com/article/4060
Geplaatst door: Hans Mestrum | maandag, 13 februari 2006 om 14:22
... en Fanta is niet eens lékker!
Geplaatst door: AnamCara | maandag, 13 februari 2006 om 20:33
Kleine correctie : ik denk niet dat de ronseling gebeurd is op basis van die reactie op Smetty's blogpost, want ik had er helemaal niét op gereageerd, maar werd wél zelf aangeschreven door Franky.
Voor de rest : waarom zou ik een product gaan evalueren onder het mom van "exclusiviteit", als 2 dagen later blijkt dat het gratis in de winkel ligt ?
Geplaatst door: Dominiek | dinsdag, 14 februari 2006 om 09:29
Jeetje Diederick, hoe kon ik dat nou vergeten. Die oeeehvrrlijke schuimige smoothies vol vers fruit. Een smoothieproductie in delicious. zou leuk zijn. Ik gooi het in de groep en kom dan bij jou nog even langs voor wat inspiratie.
Geplaatst door: Elena | dinsdag, 03 juli 2012 om 13:41
Beste Doortje,Gegrilde witlof of gekelamerisearde bietjes kun je prima bij de aardappel-knolselderijgratin uit de delicious.kerst (p. 34) serveren. Het zoete accent van de knolselderij in de gratin is subtiel aangezien 2/3 aardappel wordt gebruikt. Een prima keuze dus, ook een heerlijke combinatie met de romige gratin vormen gestoomde groenten, besprenkeld met wat olijfolie en bestrooid met geroosterde noten.Veel succes en vooral een gezellig en lekker etentje zondag!Hartelijke groet, redactie delicious.
Geplaatst door: Fidle | dinsdag, 03 juli 2012 om 20:05
Annemarie alsjeblieft, najurulitk heb je geen recht op een tafel. Gaat om het concept en de marketing erom heen.Jeroen, denk je dat we gek zijn?VOLGEBOEKT .een dag van tevoren. Wanneer je de Michelinrestaurants zelf belt, geven ze aan dat ze gewoon nog plek hebben.Alle plekken bij deze tenten worden aan de sponsoren weggegeven.HOT NEWS: Restaurantweek 2010 SUCKS!Dit heeft nog een staartje
Geplaatst door: Sumi | vrijdag, 16 november 2012 om 10:35
Inderdaad een trieste retaice van nota bene de verantwoordelijke voor communicatie binnen Mojo. Kan zo in het boekje Beginnersfouten voor communicatiemanagers' (mmm, nieuw ebook misschien? ). We kunnen er ook niets aan doen, meneer, regels zijn regels.' is een zwaktebod. Ja er moeten regels zijn, maar er iets minder spastisch mee omgaan mag ook wel.Mojo had tenminste twee vrijkaartjes, plus gratis water, aan Ruben en eega moeten geven voor deze blogposts. Gemiste kans.
Geplaatst door: Elena | zondag, 18 november 2012 om 06:19