Het BPRC organiseerde in samenwerking met nog enkele andere organisaties een debat over 'Blogging: uitdagingen en gevolgen'. Samen met enkele andere bloggers was ik aanwezig in de Belgacom Towers gisterenavond, en zoals ik wel vaker doe op dit soort evenementen nam ik alles op met mijn webcam.
Het filmpje zelf is terug te vinden aan het einde van dit bericht. Nu ja, filmpje, 99 minuten is niet van de poes. Maar het was wel een interessant debat, en ik nodig alle PR mensen uit om het zeker te bekijken.
Tijdens en na het debat viel het me echt op dat veel PR mensen blijkbaar nog steeds niet helemaal mee zijn met het hele blogverhaal, en dat er veel nood is aan informatie over bloggen en hoe er als bedrijf mee om te gaan.
Klassiek kan men stellen dat er een aantal niveaus zijn waarop men als bedrijf met bloggen kan bezig zijn:
- Passief volgen: veel PR mensen volgen via knipseldiensten op wat er over hun bedrijf geschreven wordt. Blogs worden minder opgevolgd, hoewel hier een aantal zeer goede (en dikwlijks gratis) zoals De Blogoloog (Vlaams) en Technorati. Zo kan je snel zien wat er over je merk geschreven wordt (voorbeelden: Mobistar, Belgacom, Roularta, Dexia,...)
- Actief volgen: Doe er iets mee. Wordt er over je merk geschreven, positief of negatief, laat dan een reactie na op de weblog in kwestie of schrijf de blogger aan. Door een klein beetje aandacht en menselijk contact kunnen op deze manier vaak PR nachtmerries worden voorkomen.
- Zelf bloggen: Spring mee in de conversatie. Zelf een blog hebben geeft andere bloggers iets om naar te linken, en is een ideale plaats om zelf een boodschap naar buiten te brengen of te reageren op anderen. Let wel: liever geen blog dan een oninteressante blog! Als je bedrijf wil bloggen, laat dit dan over aan iemand die gepassioneerd en met kennis van zaken kan schrijven over de activiteiten van het bedrijf. Dit kan de CEO zijn, maar even goed een techneut of verkoper.
Er leefde ook wat angst in de zaal over de risico's: gaan werknemers geen bedrijfsgeheimen bloggen, krijgen we geen negatieve reacties? De antwoorden hierop kunnen kort zijn: werknemers hebben sowieso een clausule in hun arbeidscontract over confidentialiteit waar ze zich aan moeten houden, of het nu op een weblog is of via een ander medium. En negatieve reacties kan je modereren, of beter nog, beantwoorden en ontkrachten. Als ze niet op je eigen blog staan, schrijft men ze wel op een andere site, maar de schade aan je merk is hetzelfde.
De sprekers in het debat waren:
- Olivier De Doncker - Communication Manager Emakina Interactive Solutions
- Dominique Deckmyn - Hoofdredacteur IT professional
- Stef Knaepkens - Blogger, analist, CEO Kite Consultants
- Bruno Segers - BOA constructor (Ex CEO Microsoft)
- Peter Vandenberghe - Internetpionier, communicatiespecialist
De moderator:
- Philippe Borremans, Bloggingspecialist, IBM New Media Lead for Europe & Public Relations Manager Belgium & Luxembourg
Launch in external player |
Pietr heeft trouwens ook al z'n eerste bemerkingen on-line staan...
Altijd leuk om achteraf nog eens te zien en te horen wat we allemaal uit ons botten hebben geslagen. Kunnen we je ook inhuren? :-)
Geplaatst door: Fredegre | vrijdag, 20 april 2007 om 01:57
Merci! Ik wilde oorspronkelijk zelf ook graag gaan, maar rekende er op dat jij alles wel zou opnemen ;-)
Geplaatst door: tijs | vrijdag, 20 april 2007 om 08:50
99 minuten is inderdaad niet niks, maar het zal wel de moeite zijn. Hier intern ben ik een tijdje geleden ook begonnen met het opzetten van een bedrijfsblog, toen kreeg ik net dezelfde vragen te horen als jij hier nu aanhaald - er is een zekere bezorgdheid, net omdat PR mensen het medium nog niet zo goed kennen.
Geplaatst door: Erlend | vrijdag, 20 april 2007 om 09:09
Hey Maarten,
Nog eens bedankt, niet enkel om te filmen maar ook voor je bijdrage in het "debat".
Ja, het waren weer eens dezelfde vragen die de kop opstaken... zowel van de PR als van de media kant.
Ik moet eerlijk zijn, als je zoals ik, training geeft in de vorm van workshops over blogging en RSS voor PR mensen dan is dit wel goed nieuws natuurlijk ;-)
Langs de andere kant is het toch wel gek hoe traag nieuwe media begrepen worden door communicatoren.
Tot de volgende !
Geplaatst door: Philippe Borremans | vrijdag, 20 april 2007 om 10:05
als BA Communicatiemanagement, PR & Voorlichting zie ik wel degelijk het nut in van (corporate) blogging en blogging voor PR. Het zijn dankbare media voor PRmensen als je pro-actief wil werken (wat toch wel belangrijk is in de wereld). Blogging en monitoring kunnen best (deels) hand in hand gaan. Het is inderdaad wel de taak van de PR functionaris toe te zien op wie blogt, deze opvolgt en wat wel/niet belangrijk is doorvertaald te worden naar het beleid (geef toe: het internet is nog altijd een behoorlijk grote dumpplaats voor no-nonsens). Niettemin onderschat de PR functionaris de kracht best niet. Goed nieuws is leuk meegenomen (ook voor Marketeers: rumour around the brand is leuk meegenomen, idem kan voor PR-oriented issues). Een goeie PR functionaris weet trouwens het belangrijke en bruikbare van het niet-nuttige te onderscheiden. Verder kan blogging (misschien) een goeie tool zijn om aan crisiscommunicatie te doen.
Uiteraard moet het bedrijf in kwestie eerst nagaan of blogging wel in hun beleid past. Wie zich profileert als jong, dynamisch, blogging-minded, maar daarmee indruist op de heersende (interne) cultuur, begaat m.i. al een flater van jewelste
Geplaatst door: philippe | vrijdag, 20 april 2007 om 10:38
Misschien interessant om weten dat Kluwer deze week een blog is gestart over fiscaliteit, accountancy, audit en vennootschapsrecht.
Een publiek toegankelijke blog. Geen wachtwoorden, betalingen en dergelijke. Toch een ommekeer in de uitgeverswereld.
De blog(s) moeten nog groeien, maar hebben alvast een knappe start gemaakt. Op inhoudelijk vlak zijn ze uniek in hun domein. Je vindt ze op:
www.taxtalk.be/nl
www.taxtalk.be/fr
Geplaatst door: Duval Guilaume | vrijdag, 20 april 2007 om 10:41
Op zich weer een leerzaam filmpke, maar 't zijn altijd de marketeers, geeks of andere "gevestigde" waarden die aan bod komen. Tot nu vond ik in 't algemeen jammergenoeg maar weinig materiaal dat spreekt vanuit het perspectief van de "gewone gebruiker." Ook daar zijn bezorgdheden, zoals b.v. wanneer je voor 't eerst van wayback hoort...
Geplaatst door: Beo | vrijdag, 20 april 2007 om 22:31
Leuk dat je Mobistar aanhaalt -- zij zijn zich met de dag meer bewust van de kracht van de blogosfeer ;)
Geplaatst door: frédéric | dinsdag, 24 april 2007 om 19:05
Ah! op laaste keer wat ek gevind wat ek gesoek het. Soms neem dit soveel moeite, selfs klein nuttige stukkie inligting te vind.
Geplaatst door: buy clenbuterol | donderdag, 07 april 2011 om 23:21
Een goeie PR functionaris weet trouwens het belangrijke en bruikbare van het niet-nuttige te onderscheiden.
Geplaatst door: ClubPenguin | maandag, 13 juni 2011 om 09:28
GRAB THE TORCHES AND PITCHFORKS! D:Leuk artikel twenrous. Ik ben het met je eens, al moet ik zeggen dat die nieuwe oude bank in de aula me wel bevalt :P
Geplaatst door: Sika | zaterdag, 26 mei 2012 om 12:57
Wat ik altijd al heb zijn ntauurlijk de kruiden, zoals basilicum, peterselie, tijm en rozemarijn. s Zomers lekker buiten, groeit als een tierelier m.n. de laatste twee en ze bloeien ook nog eens mooi.O ja, de tomaatjes ntauurlijk en de aardbeien, heerlijk.Vorig jaar heb ik me voor t eerst aan de sla gewaagd. Tjee zeg, wat groeit dat spul. Had alleen de verkeerde soort, een hele bittere en die vinden wij niet zo lekker. Gewoon wat kleine plantjes gekocht bij het tuincentrum, want zaaien mislukt bij mij altijd, weet niet waarom .
Geplaatst door: Delisa | maandag, 17 september 2012 om 07:19
Beste redactie,In het mueenmmir staat een recept varkensmedaillons met salsa verde-boter . Dat wil zeggen: de foto staat in het blad, maar het recept hebben we niet kunnen vinden. Kijken we er over heen?Overigens: we maken vaak heerlijke maaltijden met recepten uit jullie blad, dat levert veel genieten op!Hartelijke groet,Geertje
Geplaatst door: Cat | maandag, 17 september 2012 om 07:44