BVLG stelt voor dat bedrijven een nieuwe functie in het leven roepen: de Chief Blogging Officer die dan zou instaan voor alles wat met blogs en bloggen te maken heeft. Bijvoorbeeld bedrijfsblogs opzetten, reageren op andere blogs die over het bedrijf schrijven, een goede blogging policy opzetten voor de medewerkers...
Mij lijkt de titel in ieder geval iets te bombastisch. C-level executives (CEO, CFO, CTO...) moeten zich niet bezig houden met dat soort (belangrijk) detailwerk. Ik zou het eerder een soort 'Blogging Evangelist' noemen, en ik ken zelfs een al paar mensen die dit soort functie vervullen.
Deze persoon moet wel een goede balans kunnen maken tussen centraal georganiseerde initiatieven en de inherent lossere, anarchistische manier waarop bloggen vaak werkt. Als elk blogbericht op eender welk bedrijfsblog eerst via PR/marketing moet gaan voor screening dan gaat de lol er snel af en worden de schrijvers gedemotiveerd. Ook de snelheid gaat hiermee volledig verloren.
Het is veel zinvoller om de blogschrijvers op te leiden en bewust te maken van wat ze al dan niet mogen schrijven, en waarom. Als ze verstandig zijn en betrouwbaar, begrijpen ze het wel. Als ze dom zijn en niet loyaal, waarom heeft het bedrijf ze dan aangenomen?