De storm rond het verwijderde Twitter-bericht over juwelier Timmermans uit Tienen is ondertussen al flink verminderd. Toch wou ik graag nog wat bijkomende informatie aan het verhaal toevoegen die ik ondertussen opgevangen heb.
Voor wie niet gevolgd heeft, eerst nog eens de korte samenvatting:
De echtgenote van Koen Delvaux gaat met zijn horloge naar de juwelier voor een nieuwe batterij maar krijgt te horen dat het horloge stuk is en dat Koen beter een nieuw exemplaar koopt. Koen stopt er dan maar zelf een nieuwe batterij in en merkt dat het horloge gewoon weer begint te lopen.
Hij plaatst een berichtje op Twitter waarin hij de juwelier een schurk noemt. De juwelier leest dit en belt naar UNIZO voor advies. Die raden hem aan om de politie in te schakelen, die op hun beurt Koen contacteren en hem vertellen dat als hij de tweet niet weghaalt er dan een klacht wegens laster komt van de juwelier. Koen haalt het twitterbericht weg, publiceert hierover iets op zijn blog en half internettend Vlaanderen begint prompt het oorspronkelijke berichtje te herhalen, tot de media het tenslotte oppikken en het hele verhaal in kranten en op televisie komt.
In een reactie op mijn bericht over het feit dat de raad van UNIZO in dit geval wel heel erg slecht heeft gewerkt, reageerde gisteren een zekere 'Dirk'. Ik weet niet wie hij is en het e-mail adres bij zijn reactie werkte niet, maar uit zijn reactie lijkt op te maken dat hij dichtbij de juwelier in kwestie staat (als het allemaal echt is):
Het verhaal over de batterij is trouwens een pak genuanceerder. De vader heeft het elektronisch uurwerk uitgemeten met apparatuur voor impulsmeting en deze gaf aan dat het toestel niet meer correct functioneerde.
Daarom heeft hij aan de vrouw van de blogger gemeld dat zij een kostenbatenanalyse diende te maken: ofwel een nieuwe batterij met een grote kans dat het horloge over enkele weken (opnieuw) stuk zou gaan ofwel een nieuw horloge kopen.
Daarop heeft hij haar een folder met horloges meegegeven. Er werd niets aangerekend, ook niet voor de impulsmeting. Nieuwe batterijen werden er niet gekocht, noch een nieuw horloge.
De vader vervangt jaarlijks zo’n 1500 batterijen in deze goeddraaiende zaak. M.a.w. hij weet waarover hij spreekt.
Ik stuurde een mailtje naar Koen Delvaux voor een reactie en dit was wat hij me terugschreef:
Ik weet niet wie Dirk is, maar het lijkt erop dat het de juwelier zelf is die post. Zijn comment klopt niet helemaal: De juwelier (inderdaad de vader) heeft letterlijk gezegd dat ze het horloge niet meer in gang kregen, dat het horloge stuk was en dat ze beter een nieuwe kon kopen omdat herstellen veel te duur zou uitvallen.
Ik heb zelf geen contact opgenomen met de juwelier maar het na de batterij te vervangen enkel die tweet gedaan en er verder niet meer over wakker gelegen. De volgende communicatie was de politie die mij contacteerde. Ik heb uitdrukkelijk aan de politieagent gevraagd om mijn GSM nummer aan de juwelier te geven om te kunnen praten over wat precies gebeurd is.
Volgens de politieagent weigerde de juwelier alle communicatie en was er enkel het ultimatum: ofwel tegen woensdag de tweet weg ofwel wordt de klacht aan de procureur doorgegeven. De politieman (inspecteur Mues uit Tienen) beweerde ook dat hier zeker gevolg aan gegeven zou worden en dat ik vrijwel zeker wegens laster veroordeeld zou worden. En de rest is geschiedenis, zoals ze dat dan zeggen :)
Koen schreef ook nog dit, over mijn UNIZO opmerkingen:
Tijd om eens naar UNIZO te mailen voor een reactie, denk ik.Ik denk dat het unizo-verhaal weleens zou kunnen kloppen. Onbekendheid met het medium internet gekoppeld aan angst en slecht advies, tja.
Zelf denk ik dat onze middenstanders net als voordeel zouden kunnen hebben dat de handelaars korter bij de klant staan (in vergelijking met de grote ketens). Ze zijn ideaal geplaatst om hun voordeel te doen met social media.
Maar iemand gaat hun wel de weg moeten wijzen, of onze kmo-economie staat er slecht voor.
...Ik denk dat het unizo-verhaal weleens zou kunnen kloppen. Onbekendheid met het medium internet gekoppeld aan angst en slecht advies, tja...
die zullen inderdaad nog wel eens 2x nadenken bij hun volgende advies :-)
Ze mogen altijd eens bellen om geheel vrijblijven (hum hum) advies te krijgen.
Geplaatst door: Kristof Luyten | dinsdag, 20 oktober 2009 om 10:52
Nogal wat ondernemers volgen dit adagium - je ziet het soms in de winkel hangen:
"Als je tevreden bent, vertel het dan verder. Als je niet tevreden bent, vertel het dan zeker aan ons."
Ik heb - uit eigen ervaring - de indruk dat nogal wat ondernemers dit ook daadwerkelijk ter harte nemen.
Zonder partij te kiezen in dit verhaal (daarvoor ken ik te weinig te feiten): het kan geen kwaad om eens met elkaar te praten, zonder alles direct op de spits te drijven. Met een gezonde dosis communicatie kan nogal wat wrevel opgelost worden. Het is daarbij geheel onbelangrijk wie de eerste stap zet. Als die maar gezet wordt.
Geplaatst door: Geert | dinsdag, 20 oktober 2009 om 11:40
Ik stond vanmorgen op met schele hoofdpijn.
Dat is een slecht teken.
Ik dacht aan de volgende oplossing: de juwelier biedt zijn verontschuldigingen aan een geeft een uurwerk aan de echtgenote van Koen Delvaux cadeau.
Geplaatst door: Jan Boeykens | dinsdag, 20 oktober 2009 om 12:38
Julie & Julia lijkt me een geweldige film van een kimsoche Meril Streep!En lekker eten???Natuurlijk, hoe kan het anders als Delicious abonnee.groeten, Leny
Geplaatst door: Karam | zondag, 23 december 2012 om 03:22
Hallo, Ik ben de heer, Morris White en ik ben een particuliere getcsdhieler. Ik geef die lening met rente op leningen rate.If u behoefte aan een lening, contact met mij nu via voor meer info.
Geplaatst door: Loveness | dinsdag, 25 december 2012 om 15:47
Simply on the internet bank things out ... love the photos! I try to find out by considering other photos, too.|
[url=http://st-ives-ceramics.co.uk/barbour.html]Barbour Factory Shop[/url]
Barbour Factory Shop
Geplaatst door: Barbour Factory Shop | maandag, 07 oktober 2013 om 03:39