Er woedt momenteel weer een hevige blog- en twitterstorm rond een initiatief van Belgacom, bPost en Google met de naam www.uwzaakverdientonline.be. Kort gezegd bieden deze drie bedrijven een combinatie van (in het begin) gratis hosting, domeinnaam, internetadvertentieruimte en e-commerce vriendelijke verzendingstarieven. Het initiatief werd mee gepromoot door minister Vincent Van Quickenborne.
Jimmy Cappaert van Priorweb kloeg dit laatste aan in een open brief, omdat het volgens hem niet kan dat een minister reclame helpt maken voor een commerciëel initiatief dat rechtstreeks concurreert met vele andere bedrijven in dezelfde sector. Ook op twitter laait de verontwaardiging hoog op.
Er valt inderdaad iets te zeggen voor wat Jimmy Cappaert zegt. Ministers die reclame maken? Iffy... Maar hij zegt ook:
"Over de inhoud van het aangeboden pakket en de voorwaarden voor geïnteresseerden, wens ik mij expliciet niet uit te spreken."
En dat wil ik dus wel doen: veel mensen schijnen te denken dat dit zware concurrentie gaat betekenen of zelfs broodroof voor kleine webontwikkelaars. Ik ben zelf zo'n kleine webontwikkelaar en ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Immers, wat voor soort klanten gaan voor deze (relatief beperkte) gratis optie gaan? Klanten die weinig technische kennis hebben en die geen geld willen uitgeven aan een website. Zo'n klanten heb ik in principe liever niet: geef mij maar een klant die weet wat hij wil en die weet wat zoiets waard is.
En tussen al die KMO's met hun nieuwe, gratis (maar beperkte) websites gaan ongetwijfeld heel wat potentiële klanten groeien die meer willen dan wat zo'n gratis pakket kan bieden. Dus laat maar komen!
(Maar liefst zonder reclame van een minister...)