Op 21 juni gaf ondernemer Jan De Nul een speech bij de uitreiking van de Trends HR-Manager van het Jaar. Over die speech verscheen in Trends een artikel met de titel 'Er is gewoon geen goesting om te werken. Omdat het zonder ook kan'. Korte tijd later publiceerde ook De Standaard de tekst van de toespraak, onder de titel 'De Nul snoeihard voor politici en Belgen die niet werken'. Ook in De Morgen was er aandacht: Jan De Nul: "Er is gewoon geen goesting om te werken".
Via mijn Trendolizer tool (momenteel in beta) kon ik zien hoe beide artikels enorm veel respons genereerden op allerlei sociale netwerken:
Het oorspronkelijke artikel haalde op een bepaald moment bijna duizend nieuwe likes per uur op Facebook:
Het duurde uiteraard niet lang of er kwamen reacties. Het meeste impact had Celia Ledoux in De Morgen, met 'Armoede is geen keuze, maar een zware, erfelijke ziekte', op dit moment goed voor meer dan 6000 likes:
Ook de reactie van Rudy De Leeuw van het ABVV haalde meer dan duizend likes: 'Oppassen, meneer De Nul, wanneer u met modder gooit':
Om één en ander een beetje in perspectief te plaatsen: volgens de gegevens in Trendolizer over de Vlaamse media moet het oorspronkelijke bericht qua populariteit enkel dit filmpje laten voorgaan in de afgelopen 50 dagen:
Het tweede populairste artikel van Trends/Knack in de afgelopen 50 dagen was deze opinie:
Met andere woorden, de speech van Jan De Nul generereert voor Trends/Knack met de vingers in de neus een veelvoud van de sociale media aandacht van het topartikel over het GAS-boetedebat, toch ook niet direct het minst controversiële onderwerp. Voor of tegen, hij heeft duidelijk iets losgemaakt bij veel mensen. Benieuwd hoe onze politici zullen reageren...