Sorry voor de ietwat Buzzfeed-achtige titel, maar dat heeft een goede reden.
Een kleine twee jaar geleden lanceerde ik de site Trendolizer als hobbyproject. Die site spoort automatisch foto's, berichten en filmpjes op die het op dit moment goed doen op Facebook en publiceert ze automatisch op een homepage, volledig zonder tussenkomst van een menselijke redactie. Oorspronkelijk was de lay-out niet veel soeps maar na een make-over met behulp van Bootstrap zag het er al iets beter uit, en met resultaat. De bezoekcijfers gingen steeds maar in stijgende lijn, met als recordmaand november 2013 toen er meer dan 400.000 bezoekers langs kwamen. Niet slecht voor een site zonder redactie!
Deze stroom aan bezoekers zorgde ook voor wat reclame-inkomsten. Nog nooit had ik met Google Adsense zoveel geld verdiend. (Al is dat zeer relatief: meer dan een paar honderd euro per maand is het nooit geweest, en dat is voor aftrek van de kosten voor de hosting en al de tijd die ik er heb ingestoken. Als je dat meerekent dan staat de site nog steeds in het rood.)
Vorig jaar december kreeg ik dan plots een mail van Distractify.com, een Amerikaanse startup: of we eens konden praten over samenwerking? Distractify werkt met een team van schrijvers om inhoud te produceren met virale inslag (met groot succes: ze hebben al verschillende artikels gehad die meer dan een miljoen likes op Facebook wisten te verzamelen). Of ze de technologie achter Trendolizer niet konden gebruiken om sneller en beter trends etc. te vinden om over te schrijven?
Van het één kwam het ander en dus kan ik vandaag aankondigen dat Trendolizer.com verkocht is aan Distractify en ik mij vanaf vandaag Lead Data Engineer mag noemen bij deze startup, waar ik mij ga concentreren op de verdere ontwikkeling van de technologie achter de site. Opwindende tijden in aantocht!
(Ik blijf echter ook verder werken voor mijn eigen YesItCan.be BVBA, dus ik blijf uiteraard beschikbaar voor opdrachten.)
Nice one!
Ik vind het nog lang geduurd hebben voor er grotere bedrijven hierop zouden afkomen, want voor de lokale buzzfeeds is het ideale data, om snel in te kunnen spelen op virals en trends.
Ik ben nog niet helemaal mee hoe ik die startup hun concept moet zien. ;-)
Geplaatst door: Herman Maes | maandag, 24 februari 2014 om 11:55
Gefeliciteerd!
Geplaatst door: Pladijs | vrijdag, 28 februari 2014 om 00:40