Het ziet er dus naar uit dat we aan het eind van deze maand al een aantal dingen gaan kunnen factureren, which is nice. Klanten zijn altijd fijn om te hebben als startend bedrijf. Maar hoe moet dat allemaal precies? Men had mij vooraf aangeraden een boekhouder te nemen die dicht in de buurt woonde, om snel terecht te kunnen met allerlei vragen.
Tijd om de voordelen van dat advies eens in de praktijk om te zetten dus. Gisteren even gebeld of ik kon langskomen, en 's avonds anderhalf uur stoomcursus facturen en BTW gekregen. Erg interessant allemaal, en veel bijgeleerd:
Het grootste deel van mijn klanten gaan waarschijnlijk Europese bedrijven zijn buiten België, en dan hoef ik me in principe weinig van BTW toestanden aan te trekken: een bepaalde toverformule vermelden op de factuur en ik moet er mij verder geen zorgen over maken. Aan Belgische bedrijven moet ik wel BTW aanrekenen (die ik dan achteraf terugkrijg), en voor niet-EU bedrijven weet ik het nog niet 100% zeker maar mijn boekhouder ging me daar straks nog over mailen.
Consumenten, waar ze ook wonen, moeten blijkbaar wel altijd BTW op hun factuur hebben, maar ik ga waarschijnlijk zeer zelden rechtstreeks voor consumenten werken dus dat is allemaal academisch tot het misschien ooit nog zover is, en dan zal ik het nog wel eens vragen.
En morgen gaan we naar het ondernemingsloket om mijn BTW-nummer te laten activeren, want anders zal er sowieso niet veel in huis komen van dat factureren...